Mi a különbség a téli és a nyári gumi között?
Az első és legfontosabb különbség az, hogy más a két gumi anyagának felépítése, valamint mintázata. A téligumin sűrűbb, picilamellákból álló minta van, az segít, hogy erőteljesebben, mélyebben tudjon tapadni az utakon. Ezek dolga a vonó- és oldalirányú, illetve a fékezőerő megfelelő átadása és a kapaszkodás – bármilyen csúszós felületen. A téligumin lévő széles és mély oldalirányú, valamint hosszantibarázdák kilökik a havat, segítik a vízelvezetést a latyakos, jégkásás úttesten.
A téliguminak a nyárihoz képest lágyabb az összetétele, szilika tartalma miatt, ennek köszönhetően a téligumi a hideg útburkolaton sem válik rugalmatlanná, nem veszíti el a tapadását. A nyárigumik hidegben merevek lesznek, ezért nem tudnak a téli utakon jól tapadni.
A téligumimagas szilika tartalma miatt hidegben sem lesz merev, így jobb tapadást nyújt. A téligumi felszíne rugalmas marad alacsony hőmérsékleten is.
Ha külföldre tervezünk utazni, ne felejtkezzünk el arról, hogy Európa bizonyos országaiban, egyes időszakokban (pl. Szlovéniában, Ausztriában) kötelező az M + S jelölésű „téli” autógumi!
Mi is ez az M+S jelölés?
A téligumikon lévő M+S jelzés jelentéseMud + Snow, vagyis magyarul sár + hó. Ez azt jelenti, hogy ezeket az autógumikat a különösen sáros és havas utakra tervezték. Az ilyen gumik a legdurvább profillal bírnak.
Azonban ezt a M+S jelölést nem csak téligumikon használják, találkozhatunk még vele terepjáró gumiknál, illetve négyévszakos gumiknál is.
Vannak bizonyos téligumik, amik hópehely a hegyen szimbólummal vannak ellátva. Ezek még a M + S gumiknál is kiemelkedőbb helyezést érnek el teszteken. Továbbá találkozhatunk olyannal is amikor ez a kettő jelölés együtt szerepel a gumin, nos ezek biztosan megfelelnek minden téli körülménynek.
Téligumik lamellái
A modern téli gumikon 2000 lamella is lehet. Ezeknek a lamelláknak a kialakítása gyártóként eltérő lehet, vannak sokhullámosok, cikk-cakkban vagy ipszilonban menők és 3D-sek is.
Minden lamella tapadókorongonként funkcionál. Feladatuk, hogy gyorsításkor vagy fékezéskor segítsék a téligumi tapadását az úttesten.
Ahogy alamellák kopnak, úgy csökken a gumi hatékonysága. Ezért a maximális biztonságunk érdekében már a 4 mm-es kopásnál érdemes lecseréltetni a guminkat.
A gumiabroncsok megfelelő tárolása
Mielőtt leszerelnénk a gumiabroncsokat érdemes megjelölni melyiket honnan vesszük le. A következő felhelyezéskor ajánlott megcserélni az első és a hátsó tengelyre rakott gumikat, kiegyenlítve így a kopást.
Az ideiglenesen eltárolt gumikat 0,5 bar nyomással megnöveljük. Majd átvizsgáljuk őket és a mintába szorult köveket eltávolítjuk.
Ha felnire szerelve tároljuk az autógumikat, ajánlott vízszintesen egymásra fektetve elhelyezni. A felnivel tárolt gumikat függőlegesen nem ajánlott tárolni, mivel így egy felületennyomódna és könnyen eldeformálódna.
A felni nélküli autógumikat célszerű függőlegesen tárolni, és időközönkéntmegforgatni őket.
Az autógumikat, valamint a felniket is mindig száraz, hűvös helyen tároljuk! Vegyszerektől távol tartva!
Négyévszakos gumiabroncsok
A négyévszakos gumiabroncsegy átmeneti megoldás a téli és nyári gumi között. Ami nem egyesíti magában a téli és nyári gumik elvárt tulajdonságait. Mintázatuk többnyire a két fajta gumi egy keveréke, vagyisa téli abroncsok lamellái is megtalálhatóak rajta és vannak rajta összefüggő mintablokkok is, amelyek nyári gumikra jellemzőek.
Anyagában lágyabb a nyári guminál, így hidegbenkevésbé válik merevvé. Téli utakon elmarad a teljesítményük a télihez képest a felemás mintázat miatt. Ezért a négyévszakos autógumikat általában azoknak ajánljuk, akik az autójukat télen csak ritkán használják és egy téli zord napon nélkülözni tudják.