Hogyan készülnek a gumiabroncsok?

Egy autónak igaz csak kisrészét képezi egy gumiabroncs, mégis a biztonságos utazás
szempontjából az egyik legfontosabb alkatrész. Nem tűnik egy bonyolult tárgynak,
fekete gumikarikák, itt-ott elhelyezett barázdákkal. Igazából a gumiabroncsok összetett
kialakítású, aprólékosan megtervezett és gyártott termékek, melyek folyamatos
fejlesztésen esnek át, ezzel tökéletesítve a biztonságos utazásunkat.

Az autók körülbelül csak négytenyérnyi területen érintkeznek az utakkal, azonban ezeken a
kis felületeken rengeteg dolog történik másodpercek alatt.
Hogyan is készül a gumiabroncs? Nézzük!

Az abroncs pereme

A szerkezet szilárdságát a pereme adja. A felni felöl lévő szélének váza egy gumival bevont
acélsodrony, ez a felni szélére fekszik majd fel, ezzel biztosítva a tökéletes illeszkedést és
légzárást.

Erős “test”

Maga a gumi „teste” sűrű erős, szövésű, szintetikus anyag. A gumiabroncs felső egysége
többnyire ebből az anyagból tevődik össze, ezeket sugárirányban egymásra helyeznek és
gumival vonják be. Ez a sokszoros réteg a gumiabroncs testét alkotja, továbbá befolyásolja az
autó kanyarodási képességét, valamint az oldalfal stabilitását.

Stabilitás és ellenállás

Az acélszalag segíti a stabilitást, az irányíthatóságot, az ellenállást és az úttartást. Az abroncs
kerületén ez a következő réteg, ami futófelület alatt van, nagy és erős szakítószilárdságú. Ha
ez nem lenne, akkor kisebb területen érintkezne a talajjal a futófelület és a tapadás csökkenne.
Fontos szempont az is, hogy az acél óvja az abroncsot az éles hegyes tárgyaktól, amik
esetleges defektet okoznának.

A futófelület

A futófelület mintázata és anyaga nagyrészt meghatározza a tapadás és gördülési ellenállás
mértékét Az anyag és mintázat befolyással van még az utazási komfortra, az úttartásra, a
menetzajra, kanyarstabilitásra és a fogyasztásra.

A magasság

A gumi magasságát az oldalfal adja. A peremet a futófelülettel ez köti össze és ez adja a
magasságát. Fontos funkciót lát el az oldalirányú mozgások ellenőrzésében is, ami az autó
stabilitását befolyásolja. A textilrostok közé kitöltő rétegeket is helyeznek, főleg a
defektmentes gumiabroncsoknál. Ezek levegőnyomás nélkül is meg tudják tartani alakjukat.
A belekevert szénpor, pedig csökkenti a súrlódásból keletkező felmelegedést.

És kész is az abroncs…

Így tevődnek össze a rétegek. A gyártáshoz használt adalékokkal és természetes gumit olajjal
egy óriási ipari mixerben keverik össze. Az említett rétegeket sorban viszik fel az
alapformára, majd azután nagy nyomáson összepréselik. Ebből lesz az úgynevezett zöld gumi,
ennek a felülete még sima. A vulkanizálás adja a végső kialakítást. A már félkész zöld gumit
149 Celsius-fokra forrósítva formába nyomják. Ilyenkor mennek rájuk a feliratok és a
barázdák. És kész is van az abroncs.

Call Now ButtonMobilgumis hívása