A kuplung működése és szerepe

A kuplung, más néven tengelykapcsoló egy alapvető alkatrész, mely minden belső égésű motorral működő járműben megtalálható. 

A kuplung a motor és a sebességváltó között helyezkedik el, és legfőbb feladata a motor energiájának megfelelő továbbítása a sebességváltó felé. 

A kuplung működése

Alapjárat esetén a kuplung zárt helyzetben van, mivel az autó beindítása üresben történik. A vezető a kuplungpedál segítségével változtathatja meg ezt az állapotot. A kuplung pedál lenyomásakor a kuplungtárcsa nyitott helyzetbe kerül, ami lehetővé teszi a sebességváltó kar szabad mozgását.

Amikor a pedált teljesen lenyomjuk, az egyes fokozatok között tudunk váltani, így biztosítva az ideális haladást és teljesítményt.

A kuplung szerkezetileg három alegységből áll:

Kuplungszerkezet: Ez az egység felelős a motor nyomatékának átviteléért a sebességváltó bemenő tengelyére.

Kuplungtárcsa: Ez az alkatrész végzi a motor és a hajtáslánc szét- és összekapcsolását.

Kinyomócsapágy: Ez a komponens segíti a kuplung működését a pedál lenyomásakor és elengedésekor.

A kuplung által ellátott feladatok négy kategóriába sorolhatóak be:

  1. Az indítás lehetővé tétele, rángások nélkül.
  2. A motor és a sebességváltó szét-, és összekapcsolása.
  3. Nagy terhelések kivédése, mely biztosítja a hajtáslánc védelmét.
  4. A motor által előállított energia továbbítása a sebességváltó felé.

A kuplung meghibásodásának jelei

A kuplung élettartamát az határozza meg, hogy mennyit használjuk a tengelykapcsolót, azaz mennyit váltunk. Általánosságban elmondható, hogy egy főként autópályán használt jármű kuplungja több százezer kilométert is kiszolgál, városi közlekedésre használt járművek esetén ez az érték azonban 90-100 ezer kilométerre csökken.

Bizonyos berögzült, rossz vezetési szokások gyorsítják a tengelykapcsoló kopását – ilyen például a nagy gázadással történő elindulás, vagy a kuplung pedál felesleges nyomkodása. 

A kuplung meghibásodásának vannak előjelei, amelyekre mindenképpen érdemes figyelmet fordítani: ilyen lehet például, ha elinduláskor rángatózni kezd az autó, esetleg váltáskor csak akkor fog a kuplung, ha padlóig nyomjuk a pedált, vagy induláskor kellemetlen, égett szagot tapasztalunk. Szintén kuplung hibára adhat jelet, ha a pedált az addig megszokottnál könnyebben, vagy akár nehézkesebben tudjuk lenyomni, vagy lejtőn felfelé bőg a motor, azonban az autó nem halad. 

Ezek mind-mind előjelek, azonban érdemes bármely jelenség tapasztalása esetén szerelőhöz fordulni a komolyabb gondok elkerülésének érdekében!

Call Now ButtonMobilgumis hívása